Architecture & Interior Design

שיפוץ דירה קטנה

שיפוץ דירה קטנה

תכנון נכון של שיפוץ דירה קטנה יכול לשפר פלאים את מצבה ולהפוך אותה למרווחת, פרקטית ונוחה.
לפניכם מספר דגשים חשובים לפרויקט חידוש הדירה.

שיפוץ דירות קטנות – לבחור באנשי המקצוע המתאימים
כיצד ניתן לשנות ולחדש את הדירה כך שתיראה גדולה יותר, שתהיה פונקציונלית ותתאים בדיוק לצרכים שלנו? כאשר חלל הדירה הוא קטן כל סנטימטר נחשב, ונושא חלוקת החדרים הוא קריטי. דירה קטנה חייבת להיות מאורגנת בצורה חכמה ומדויקת, כך שיהיה שימוש חכם ונכון בנתונים הטבעיים שלה, התחשבות בצרכי הדיירים, במגבלות התקציב ובמאפייני החלל.
חשוב מאוד לדעת כי שיפוץ דירות קטנות מהווה התמחות בפני עצמה וזאת בשל המורכבות של התכנון.
בעת חיפוש ובחירת אדריכל כדאי לבדוק ולבחון האם יש לאדריכל ניסיון בתכנון חללים קטנים, וגם כמובן רצוי לראות דוגמאות של בתים שאותו אדריכל תכנן. ישנם כיום אדריכלים ומעצבים אשר מתמחים בדיוק בתחום זה וכדאי כמובן להעדיף אותם.

מדוע חשוב לתכנן דירה קטנה בצורה נכונה?
חשוב מאוד להדגיש שכאשר מדובר על דירה קטנה, אין הדבר אומר שלא כדאי לשפץ אותה בשל גודלה.
לא פעם באמצעות אנשי המקצוע המתאימים והנכונים ניתן להפיק לא מעט תועלת משיפוץ דירה קטנה.
כמו כן, מעבר לעובדה שתכנון נכון של דירה קטנה הופך אותה לאטרקטיבית, נוחה ונעימה יותר עבור מגורים, השיפוץ גם מעלה את הערך של הדירה, דבר שללא ספק יסייע לכם למכור את הדירה במחיר גבוה יותר. על כן, עבור תהליך שיפוץ דירות קטנות אין להתפשר על פחות מאנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום.

שלב התכנון
בשלב התכנון יש לבחון את שטחה הכולל של הדירה ולבחון כיצד ניתן לחלק אותו בצורה האידיאלית.
לא פעם יהיה צורך לצמצם חללים מסוימים לטובת הגדלת חללים אחרים.
שיפוץ כללי של דירה קטנה יכלול את אותם אלמנטים מרכזיים בכל שיפוץ קומפלט: הריסות, הנחת תשתיות של חשמל, אינסטלציה ואיטום, ריצוף, בניית קירות וצביעה. עם זאת, ישנם כמה דגשים ייחודיים שעליהם כדאי להתעכב, עוד בתהליך התכנון, כדי למצות את הפוטנציאל של הדירה:

  • חלוקת חללים ברוב המקרים, תכנון חדש וחכם בשיפוץ דירה קטנה יבצע חלוקה מחודשת של החללים באופן חכם יותר ומותאם לצרכי הדיירים: למשל, שירותים ומקלחת נפרדים יכולים להתאחד לטובת חלל של חדרים אחרים, מרפסות שירות יכולות להתבטל, סלון ומטבח יכולים להתאחד. אלו דוגמאות שכיחות למדי של שינויים שמתבצעים במסגרת שיפוץ דירה קטנה. גם אם השיפוץ הוא מאסיבי וגם בשיפוצים בהיקף מצומצם של הדירה כדאי לבצע חלוקה של חללים מגבס. הגבס מאפשר מעבר פשוט של תשתיות ומהירות של עבודה. בנוסף, הגבס מאפשר יצירת פתרונות אחסון כמו נישות גבס המשולבות עם ארונות, כך שלא יגנבו מקום רב מדי בחלל. החללים יכולים להיות מחולקים גם על ידי מחיצות שאינן מגיעות לתקרה או מחיצות דקורטיביות קטנות, כדי שיתחמו את החלל אבל לא יגנבו יותר מדי מהשטח.
    בנוסף כדאי מאוד לבדוק האם יש בדירה חללים שאין בהם שימוש. במידה ויש כאלה- ניתן לשנות את ייעודם או לחברם לחדרים אחרים לטובת הגדלה שלהם. על כן, עוד טרם מתחילים בהליך השיפוץ כדאי לבדוק את הנושא ולהחליט כיצד מחברים או מייעדים חלל לצורך אחר. אין ספק שיש חשיבות לניצול כל חלל בדירה קטנה בצורה המקסימלית ועל כן, מדובר על תהליך מאוד חשוב.
  • תאורה ופתחים – אור מחמיא ונותן תחושה נעימה ומרווחת בכל דירה, אך בדירות קטנות חשוב אף יותר כדי לתת תחושה אוורירית ומרווחת. אם יש ויטרינה בדירה כדאי לפתוח ולתת לה מקום של כבוד כך שתוכל להאיר את החלל המרכזי. אם הדירה חשוכה וישנה אפשרות להוסיף חלונות גם זו אפשרות, כאשר חשוב לדעת שהדבר כרוך בהוצאת היתר בנייה. את תכנית התאורה בדירה כדאי לתכנן כך שתהיה מוארת למדי, ולשלב גופי תאורה רבים אך לא מאסיביים מדי.
  • ריצוף – במסגרת שיפוצים של דירות קטנות לרוב יוחלף הריצוף באריחים בהירים וגדולים יחסית, או בפרקט בגוון בהיר. הבחירה בטונים הבהירים נועדו לתת תחושה של מקום מרווח, ולהחזיר כמה שיותר אור מהחלונות או מהתאורה. גוונים מבריקים כמו גרניט פורצלן בגימור מבריק או לפאטו (גימור חצי מבריק) יכולים לתת תחושה של חלל מרווח בשל העובדה שהם מחזירים אור. אם הדירה גם נמוכה ולא מדובר בשיפוץ כללי, ואפילו אם מדובר בשיפוץ דירה קטנה בתקציב מוגבל כדאי בכל מקרה לשקול החלפה כוללת של הריצוף ולא לבחור בריצוף בהדבקה כדי שלא להקטין אותה עוד יותר.
  • פתרונות אחסון חכמים וריהוט מודולרי – עוד בשלב התכנון כדאי לראות כיצד ניתן לעשות שימוש בחללים “מתים” או באזורים פחות מנוצלים וליצור בהם פתרונות אחסון חכמים, מאחר והם עשויים לתרום באופן ניכר לנראות החלל.
    ריהוט מודולרי הוא אמצעי לחסכון במקום, לדוגמה שולחן וכסאות מתקפלים. כדאי שהרהיטים הללו יהיו ניתנים לקיפול בפשטות, אחרת הם יישארו פתוחים ולא חסכנו מקום.
    דרך נהדרת לאחסן חפצים מבלי להעמיס אלמנטים בדירה, היא באמצעות ריהוט פונקציונלי ובעל שימוש כפול. העדיפו לרכוש ספות ומיטות המכילות ארגז מצעים, הדום או כיסא בעל תא אחסון ייעודי, ספה שנפתחת למיטה זוגית וכו’.
  • שימושים שונים בחלל אחד – איחוד של שירותים ומקלחת או סלון ומטבח הם שכיחים מאוד בשיפוץ דירות קטנות, אך ניתן גם ללכת רחוק יותר לפי הצרכים: חדר משחקים ופינת עבודה, חדר שינה ופינת טלוויזיה ועוד.
  • היתרון בשיפוץ דירה קטנה על פני דירה גדולה הוא האפשרות להשקיע במוצרים יוקרתיים יותר לאור גודלה הקטן – כך אנו יכולים לבחור מוצרי גמר איכותיים יותר, לשכור את שירותיו של אדריכל וקבלן שיפוצים טובים וכך להגיע לרמות תכנון וגימור גבוהות.

  • לסיכום, אין ספק ששיפוץ הבית יכול להיות משימה קשה ומאתגרת אבל עם תכנון נכון היא בהחלט יכולה להיות מהנה וקלה – וכאן נכנסת החשיבות הרבה בבחירת אנשי המקצוע מיומנים וטובים שיובילו אתכם לתוצאה המיוחלת.

דילוג לתוכן